داروهای ضد افسردگی سبب چاقی و دیابت می شود

این موضوع که تعدادی از داروهای ضدافسردگی سبب بروز عوارض مضر جانبی متابولیکی نظیر چاقی و دیابت می شود سبب شده است بیماران بین دو انتخاب سخت یعنی سلامت روحی و آسیب به وضعیت پزشکی آنها مردد بمانند.

در تحقیق اخیر، محققین انستیتو تحقیقات پزشکی Sanford- Burnhamنشان دادند که چگونه برخی داروهای انتی سایکوزیک با متابولیسم بدن تداخل دارند. این داروها با فعال سازی پروتئینی به نام SMAD3که بخش مهمی از مسیر انتقال فاکتور رشد بتا (TGFbeta)می باشد سبب بروز این مشکلات می گردند.

این یافته ها می تواند  در ایجاد درمانهای ایمن تر برای بیماران مبتلا به اختلالات دو قطبی و شیزوفرنی استفاده شود.

مسیر TGFbetaیک مکانیسم سلولی است که تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی شامل رشد سلولی، التهاب و پیام رسانی انسولین را کنترل می کند.

در این تحقیقات مشخص گردید که تمام داروهایی که سبب ایجاد عوارض متابولیکی می شوند سبب فعال سازی SMAD3می گردند . درحالیکه داروهایی که تأثیرات جانبی مضر متابولیکی ندارند SMAD3را فعال نمی کنند.از این مهمتر اینکه، فعال سازی SMAD3توسط داروهای آنتی سایکوتیک کاملاً از تأثیرات نورولوژیک این داروها مستقل است، بنابراین امیدهایی برای طراحی  و تولید داروهای آنتی سایکوزی که دارای اثرات درمانی مفید باشند اما تأثیرات متابولیکی در آنها حذف شود ایجاد شده است.

پرفسور Levineمی گوید: درحال حاضر ما براین باوریم که بسیاری از داروهای آنتی سایکوزی که موجب چاقی و دیابت می شوند، سبب تحریک مسیر TGFbetaمی شوند. از همه ی داروهایی که ما آزمایش کرده ایم تنها دو نوع آن ، این مسیر را فعال نمی کنند و سبب ایجاد عوارض متابولیکی نمی شوند.

در تحقیقات قبلی دکتر Levineو همکارانش از طریق غربالگری به شناسایی داروهایی که سبب تغییر توانایی بدن در تولید انسولین می شوند، پرداختند. اولین اطلاعات از آن  تحقیق تشخیص تأثیر بسیاری از داروهای سایکوتیک در تغییر فعالیت ژن انسولین بود.

 در تحقیق اخیر، محققین ارتباطات انسولین و داروهای آنتی سایکوتیک را بررسی کردند.آنها با انجام آزمایشاتی بروی لاین های سلولی نشان دادند که داروهای آنتی سایکوزی که سبب بروز عوارض مضر جانبی متابولیکی می شوند، همچنین سبب فعال سازی مسیر TGFbetaمی شود که کنترل کننده ی فعالیت های سلولی از جمله تولید انسولین می گردند، در حالیکه داروهای آنتی سایکوزی که عوارض جانبی متابولیکی ندارند سبب فعال سازی این مسیر نمی شوند.

با وجود مشاهدات آزمایشگاهی ابتدایی که مرتبط با تجریبات انسانی بود، محققین مجدداً به آنالیز طرحهای بیان ژن در مقاله ی منتشر شده قبلی در مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی تحت درمان با قرص های آنتی سایکوزی پرداختند.

آنچه آنها از این بررسی بدست آورند نتایج یافته های اولیه در مورد مسیر پیام رسانی TGFbetaرا تایید می کرد. دانشمندان با بررسی دقیق تر متوجه شدند که هر داروی آنتی سایکوزی که مسیر TGFbetaرا در مغز انسان فعال می کند سبب فعال سازی SMAD3و تأثیر بر پروموتور انسولین در سلولهای محیط کشت در آزمایشگاه می شود.

مسیر TGFbetaنقش مهمی در بیماریهای متابولیکی حتی در افرادی که از داروهای آنتی سایکوز استفاده نمی کنند دارد.

دکتر Levineمی گوید: مشخص شده است که افزایش فعالیت مسیر TGFbetaدر افراد آنها را مستعد ابتلا به دیابت می کند. بنابراین از تنظیم خارج شدن مسیر TGFbetaچه بر اثر داروهای آنتی سایکوتیک یا از طریق سایر مکانیسم ها، ظاهراً عواقب بدی را به همراه دارد. این واقعیت که داروهای آنتی سایکوتیک سبب فعال سازی این مسیر می شود نگرانی بزرگی برای شرکت های داروسازی است ما امیدواریم که اطلاعات جدید در تولید داروهای موثر با ایمنی بیشتر بکار رود.

منبع: (Feb,2,2012)the journal Molecular Psychiatry